Olej mineralny – rozwiązanie dla nielicznych
Olej silnikowy to jeden z najważniejszych płynów, jakie należy dostarczyć podzespołom samochodu w celu ich prawidłowego funkcjonowania. Dzięki niemu silnik jest odpowiednio nasmarowany, zmniejsza się także tarcie jego elementów. Olej pomaga utrzymać motor w czystości i spełnia funkcje chłodzące.
Rodzaje olejów
W sklepach motoryzacyjnych i na stacjach benzynowych dostępna jest bogata oferta różnych olejów silnikowych. Jaki wybrać? Najczęstszy podział obejmuje oleje mineralne, syntetyczne i półsyntetyczne. Różnią się one bazami olejowymi, a także dodatkami uszlachetniającymi. Obecnie najczęściej badane i rozwijane są oleje syntetyczne. Sprawia to również, że są one lepiej dopasowane do stawianych przez producentów silników wymagań. Mówi się także, że układy, w których zastosowane zostały oleje syntetyczne, sprawniej pracują i są bardziej odporne na uszkodzenia. Oleje syntetyczne są także bardziej stabilne termicznie, dzięki czemu można je stosować nawet wtedy, kiedy podzespoły osiągają wysokie temperatury, a także, kiedy występują wysokie naciski na smarowane powierzchnie. Są także paliwooszczędne. Oleje syntetyczne, lepiej niż mineralne, wpływają na czystość silnika, mogą się przyczynić do wydłużenia okresu pomiędzy wymianami oleju, a także ułatwić rozruch motoru w niskiej temperaturze. Te reguły jednak nie zawsze się sprawdzają. Kiedy zatem zastosować olej mineralny?
Dla kogo olej mineralny?
Oleje syntetyczne mają bardzo charakterystyczne cechy, oceniane często jako bardziej przydatne. Decyduje to często o zastosowaniu tego rodzaju cieczy w nowych samochodach. Auta starszej daty lepiej jednak funkcjonują, kiedy użyje się w nich oleje mineralne. Zwłaszcza jeśli pojazd ma duży przebieg i kiedy dochodzi w nim do spalania oleju, czyli nadmiernego jego zużycia. Jeśli zatem silnik naszego samochodu jest mocno wyeksploatowany lub nie mamy pewności, jaki olej stosowany był wcześniej, bezpieczniej jest wybrać olej mineralny lub półsyntetyczny. Pozwoli to na uniknięcie wypłukiwania nagarów, co doprowadza do wycieków lub zmniejszenia ciśnienia w silniku.
Wielu mechaników radzi, aby nie stosować oleju mineralnego, jeżeli wcześniej użyty był olej syntetyczny i na odwrót. Ta zasada jednak nie zawsze się sprawdza, zwłaszcza kiedy producent samochodu zezwala na możliwość używania obydwu rodzajów płynów. Warto pamiętać jednak o tym, że w autach, które wcześniej pracowały na oleju mineralnym, nie należy stosować wysokiej klasy oleju syntetycznego. Dlaczego? Przez lata używania tańszej mieszanki, w silniku mogły osadzić się szlamy i nagary. Nagłe użycie wysokiej jakościowo mieszanki spowoduje ich wypłukiwanie, rozszczelnienie silnika i zatkanie przewodów olejowych. W przypadku używanych samochodów, w których nie ma pewności co do stosowania konkretnego oleju, najlepiej zapytać o poradę sprzedawcę. W pojazdach z lat 70. i 80. wystarczający jest zatem olej mineralny.
Olej mineralny, zastosowany w silniku nieprzeznaczonym do tego rodzaju cieczy, może spowodować spadek jakości pracy motoru, ze względu na brak lepkości. Z tego względu bardzo ważne jest, aby stosować olej, który zaleca producent pojazdu.