Konstrukcja maszyn pneumatycznych
Napędzane powietrzem maszyny pneumatyczne są powszechnie stosowane już od bardzo wielu lat. Warto przyjrzeć się tym maszynom nieco bliżej oraz wyjaśnić mechanizm ich działania. Przydatna jest również wiedza odnośnie zaworów rozdzielających oraz innych zaworów, które wykorzystuje pneumatyka.
Pneumatyka na co dzień
Urządzenia wyposażone w mechanizmy pneumatyczne stały się tak powszechne, że dzisiaj często po prostu nie zauważa się już tych mechanizmów. Są one na przykład często montowane w meblach. Stanowią także bardzo istotne części samochodowe.
Ponadto, istnieją także bardziej skomplikowane maszyny pneumatyczne. Posiadają one nieco bardziej złożone zawory rozdzielające oraz często są po prostu większe. Niemniej jednak, wiedza z zakresu pneumatyki wykorzystywana jest również do konstrukcji niewielkich, lecz bardzo użytecznych narzędzi.
Należy zwrócić uwagę na dużą różnorodność wśród maszyn i urządzeń pneumatycznych. Mogą one mieć bardzo zróżnicowany poziom skomplikowania. Oczywiście, posiadają również odmienne zastosowania.
Grupa zaworów pneumatycznych
Nie ma wątpliwości, że tak szerokie zastosowanie pneumatyki nie byłoby możliwe bez zaworów rozdzielających i dziesiątek innych typów zaworów. Wielu z nich nie da się zastąpić żadnymi innymi elementami. Występują one powszechnie w urządzeniach pneumatycznych i pełnią w nich zróżnicowane role.
Jeśli chodzi o wymieniane już wcześniej zawory rozdzielające, zdają się one mieć szczególnie duże znaczenie. Dają one duże możliwości, jeśli chodzi o sterowanie i zarządzanie całym układem pneumatycznym. Właśnie za pomocą zaworów rozdzielających podejmuje się decyzję dotyczące kierunku, w który będzie przemieszczało się powietrze. Tym samym, decyduje się również o kierunku ruchu maszyny.
Sposoby zarządzania mechanizmem pneumatycznym
Warto zauważyć, iż dzisiaj można zarządzać mechanizmami pneumatycznymi na wiele sposobów. Rozwój techniki umożliwił nie tylko stworzenie bardziej zaawansowanych maszyn pneumatycznych, ale również, zapewnił większą kontrolę nad nimi.
Najnowocześniejszym sposobem zarządzania jest sterowanie elektromagnetyczne. Jest ono najbardziej zaawansowane, przez co też urządzenia pneumatyczne, które są w nie wyposażone, zwykle są najdroższe. Wykorzystuje się je więc głównie w maszynach przemysłowych.
Ponadto, nadal można sterować wieloma mechanizmami w tradycyjny sposób. Jednym z nich jest tak zwane sterowanie pneumatyczne. Polega ono na dokonywaniu odpowiednich zmian ciśnienia, w skutek czego zmienia się również kierunek ruchu maszyny.
Artykuł powstał we współpracy z OBREiUP