Poczytaj mi mamo
Czytanie książek dzieciom, nawet kiedy są one jeszcze bardzo małe, ma pozytywny i bardzo znaczący wpływ na ich dalszy rozwój, inteligencję, empatię, a także wyobraźnię. Małoletni, którym rodzice regularnie czytają, robią większe postępy, ich rozwój jest szybszy, mają łatwość uczenia się i przyswajania nowych informacji o ludziach i otaczającym ich świecie, a także czują się kochane i bezpieczne. Dlaczego tak się dzieje?
Otaczanie niemowlaka mową
Czytanie dzieciom, nawet tym w wieku niemowlęcym, stymuluje ich mózg do działania. Jeszcze zanim maluch nauczy się mówić, wyrabia w sobie zdolność rozumienia mowy. Jest to prawidłowość, która powiązana jest z kolejnością dojrzewania poszczególnych ośrodków w mózgu, które odpowiedzialne są za rozumienie i artykułowanie mowy. Co za tym idzie, dziecięca nauka mówienia rozpoczyna się już wtedy, kiedy niemowlę zaczyna być otaczane mową.
Wzorce zachowań i moralności
Dzięki lekturom, dzieci zaczynają rozumieć siebie i otaczających ich ludzi. Posługują się w tym celu wzorcami zachowań bohaterów, których poznają w bajkach. Jest to wiedza bezkrytyczna, gdyż małe dzieci uczą się naśladując. Co więcej, dzięki utożsamianiu się ze swoimi ulubionymi bohaterami oraz krytycznemu podejściu do antybohaterów, dzieci kształtują w sobie wrażliwość moralną – uczą się odróżniania dobra od zła.
Ćwiczenie pamięci
Czytanie stymuluje u dzieci usprawnienie pamięci. Książki poszerzają wiedzę o świecie, kształtują także, nawet w bardzo młodych istotach, pozytywny obraz siebie. Poprawiają koncentrację. Lektura uczy także poprawnego języka, rozwija w dziecku zasób słów, daje mu swobodę w wypowiadaniu się. Czytanie książek pomaga w przezwyciężaniu dysleksji. Uczy samodzielnego myślenia oraz budowania związków przyczynowo – skutkowych, logiki i krytycznego spojrzenia na świat.
Poświęcenie uwagi świadczy o miłości
Dzięki wspólnemu spędzaniu czasu na czytaniu bardzo rozwija się więź emocjonalna pomiędzy dzieckiem a rodzicem. Budzi to w najmłodszych poczucie, że ktoś się nimi interesuje. Procentuje to w przyszłości – dzieci, którym rodzice poświęcali więcej czasu w dzieciństwie, są bardziej ufne, mniej krytyczne i spokojniejsze. Mają także mniejsze problemy w szkole, gdyż zdobywają większą wiedzę, mają też łatwość przyswajania nowych informacji. We wspólnym czytaniu chodzi głównie o to, aby poświęcić małoletnim czas, uwagę i swoją miłość.
Czym kierować się wybierając książkę dla dziecka?
Przede wszystkim płcią. Inne książeczki zainteresują dziewczynki, a do innej lektury będzie ciągnęło chłopców. Pod wpływem środowiska, reklam czy mediów, w pewnym wieku, zainteresowania dzieci są bardzo typowe dla ich płci.
Warto także zwrócić uwagę na wiek dziecka. Na każdej książeczce zawarta jest uwaga dotycząca przeznaczenia danej pozycji do wieku. Co prawda, nie trzeba bezkrytycznie kierować się tymi wskazaniami, wiele dzieci wybija się ponad swój wiek i interesuje się zagadnieniami właściwymi dla starszych osób. Jednak pewne wiekowe wskazówki mogą pomóc, zwłaszcza jeśli dziecko dopiero zaczyna swoje przygody z lekturami.
Źródło: Artykuł został przygotowany przez firmę Cocoshki oferującą książeczki z Wydawnictwa Dwie Siostry.