Czy warto wymieniać samodzielnie opony w samochodzie?
Kierowcy posiadający choć minimalną wiedzę dotyczącą budowy swojego pojazdu, dokonują samodzielnie drobnych napraw. W ten sam sposób można postąpić, jeśli chodzi o sezonową wymianę opon. Można zaoszczędzić na wizycie w warsztacie i dokonać jej samodzielnie, o ile zachowamy pewne zasady bezpieczeństwa i mamy odpowiednie miejsce, w którym możemy to zrobić.
Kiedy wymieniać opony?
W Polsce nie ma odgórnego, ustawowego obowiązku wymiany opon samochodowych – z letnich na zimowe, czy z zimowych na letnie. Kierowca powinien jedynie wyposażać swoje auto w takie ogumienie, które będzie gwarantowało bezpieczeństwo jazdy. Może być to nawet ogumienie całoroczne, które w ogóle likwiduje konieczność wymiany.
Eksperci przyjmują, że wymiana opon z letnich na zimowe powinna następować w momencie, gdy temperatura na zewnątrz spada poniżej granicy 7 stopni Celsjusza i utrzymuje się przez co najmniej 7-10 dni. W takich niskich temperaturach mieszanka gumowa, z której wyprodukowane jest większość opon letnich, traci swoją elastyczność i twardnieje, przez co pojawia się realne ryzyko wpadnięcia w poślizg, nawet jeśli na drodze nie ma śniegu czy lodu. Poza tym, rzeźba bieżnika opon letnich ma zupełnie inny charakter i inne zadania do spełnienia niż opony zimowe, które powinny zapewnić jak największą powierzchnię styku gumy z podłożem oraz doskonale „wgryzać” się w śnieg, gwarantując stabilność prowadzenia pojazdu.
Analogicznie, kiedy na dworze jest coraz cieplej, ogumienie zimowe trzeba wymienić na letnie, aby mogło dobrze odprowadzać np. wodę spod kół na boki, chroniąc w maksymalny sposób przed ryzykiem wystąpienia aquaplaningu.
Jednocześnie wymiana opon jest konieczna, jeśli głębokość bieżnika ogumienia jest mniejsza niż ustawowy limit, wynoszący 1,6 mm. Jazda na takich zużytych oponach jest zagrożeniem dla kierowcy, jego pasażerów i wszystkich innych użytkowników ruchu drogowego.
Samodzielna wymiana opon
Tak naprawdę wymiana kół samochodowych jest prostą czynnością, którą powinien potrafić wykonać każdy kierowca. Może bowiem zdarzyć się, że w czasie jazdy, z daleka od domu i warsztatów mechanicznych, pęknie nam opona i trzeba będzie ją wymienić na nową na poboczu przy użyciu lewarka i klucza do kół. Trzeba wówczas podnieść samochód, odkręcić śruby koła, zdjąć je i założyć drugie, a następnie dokręcić śruby i opuścić pojazd. Tak wygląda kwestia wymiany całych kół samochodowych i jest właściwa dla wymiany opon wraz z felgami, na jakich są zamontowane.
Co jednak dzieje się, jeśli chcemy wymienić same opony, pozostawiając przy tym te same felgi stalowe lub alufelgi? Trzeba oddać samochód do warsztatu wulkanizacyjnego.
Koszt wymiany opon nie jest zwykle wysoki i wynosi około 60-100 zł, w zależności od ich wielkości czy typu felg. W warsztacie ekspert właściwie wyważy koła i zadba o ich prawidłową geometrię, dzięki temu nie będziemy mieli z nimi żadnego problemu w toku ich użytkowania.