W zależności od konkretnego układu w pojeździe, do zabezpieczenia jego elementów stosuje się odpowiednie oleje lub smary. Silnik i jego podzespoły wymagają użycia oleju silnikowego, który dzięki konkretnym właściwościom zapewni optymalne smarowanie i zapobiegnie ścieraniu się części metalowych, a także ich uszkodzeniu. Przeguby, pompy, układ kierowniczy czy układ zawieszenia zapewni bezawaryjne działanie tylko w przypadku dostarczenia odpowiedniego smaru. Ochroni on mechanizmy przed korozją i ścieraniem. Także układ hydrauliczny wymaga określonego oleju, aby bezproblemowo wypełniać swoje funkcje.
Olej hydrauliczny jest olejem używanym nie tylko w napędach hydraulicznych. Jego zastosowanie znajdują także układy tłumiące. Oleje tego typu są nieściśliwe, dzięki czemu pozwalają na uzyskanie dużej siły, nawet w bardzo małym napędzie. Ich podstawowym zadaniem jednak jest smarowanie elementów metalowych, co zmniejsza ich ścieranie. Najważniejszą wadą olejów hydraulicznych jest fakt, że nie można ich zastosować w miejscach, które wymagają dużej czystości. Mieszanka bowiem zawsze pokrywa urządzenia, z którymi współpracuje.
Rodzaj oleju, który powinniśmy zastosować w swoim pojeździe, zależy od szerokiego zakresu ciśnienia i temperatury, w jakiej mieszanka będzie pracować. Najczęściej stosuje się oleje mineralne, jednak konkretne parametry mogą zadecydować o konieczności wyboru oleju syntetycznego.
Oleje hydrauliczne znajdują swoje zastosowanie w siłownikach hydraulicznych, amortyzatorach olejowych, układach hamulcowych, a także napędach poruszających lotkami odrzutowców. Ciecze służą przede wszystkim do smarowania poruszających się elementów systemów hydraulicznych oraz ich ochroną przed ścieraniem, regulowaniem ciepła, ochroną przed korozją, a także odprowadzaniem zanieczyszczeń mechanicznych, które powstają wskutek ścierania się metali, ich korozji, utleniania oleju czy rozpadu dodatków uszlachetniających.
Najważniejsze właściwości olejów hydraulicznych to:
Źródło: castrol.com