Zainwestuj w zdrowie! Jak przygotować się do biegania?

Na ulicach i w parkach miejskich co chwila możemy spotkać trenujących biegaczy, a akcesoria przydatne przy tym sporcie sprzedają obecnie wszystkie duże markety. Nie ma wątpliwości – bieganie stało się modne! To wspaniała wiadomość, jeśli weźmiemy pod uwagę jego liczne zalety. Pozostaje tylko jedno pytanie – od czego zacząć?

Bieganie – intensywna aktywność, niewielkie przygotowania

Ten polecany przez lekarzy na całym świecie sport niezwykle pozytywnie oddziałuje na cały organizm. Pomaga chronić układ krwionośny, wzmacnia mięśnie i przyczynia się do spalania tłuszczu, a także pozwala wyzwolić endorfiny, przeciwdziałając depresji i innym zaburzeniom psychicznym.

Wiele osób zaczyna swoją przygodę z biegami, motywując tę aktywność korzyściami zdrowotnymi, równie ważna jest jednak motywacja, która wynika z prostoty samego sportu. By biegać, potrzebne są jedynie dostosowane do nawierzchni buty, podstawowa wiedza o możliwościach swojego organizmu oraz butelka z wodą czy napojem izotonicznym. W dalszym treningu z pewnością przydadzą się gadżety, które ułatwią jego monitorowanie, jak smartwatche do biegania, ale spokojnie możesz zacząć już teraz!

Czy każdy może biegać dla sportu?

Podobnie, jak w przypadku wielu innych aktywności sportowych, które wymagają większego wysiłku od organizmu, także przy rozpoczynaniu biegania należy zastanowić się nad możliwościami swojego ciała. Choć bieganie w dużym stopniu poprawi Twoje zdrowie, nie pozwól, by zapał, który teraz czujesz, przysłonił Ci realne ograniczenia, które powinieneś wziąć pod uwagę.

Osoby, które kiedykolwiek miały problemy z sercem czy układem krążenia, przed rozpoczęciem biegania powinny udać się na konsultację lekarską, połączoną z EKG i echem serca. Nie znaczy to, że nie będą mogły cieszyć się tym sportem. W wielu przypadkach wystarczy dostosowanie treningu do indywidualnych potrzeb oraz kontrola akcji serca podczas biegu, w czym pomogą choćby smartwatche do biegania czy aplikacje w telefonie.

Porada lekarza będzie niezbędna także dla osób, których waga jest znacznie większa od standardowej, a także tych, które cierpią na choroby związane ze stawami, ścięgnami czy kręgosłupem. Również przebyta infekcja to znak, że warto zrobić sobie nieco przerwy od treningów.

Jak zacząć, by się nie przetrenować?

Powiedzenie, iż początki są najtrudniejsze, także tutaj znajduje swoje zastosowanie. Na początku danej aktywności mamy w sobie masę energii psychicznej, która popycha nas do działania. Z drugiej jednak strony, łatwo wówczas wpaść w pułapkę myślenia, że rekordy, które sobie wymarzyliśmy, musimy osiągnąć w maksymalnie szybkim tempie. Tu warto się zatrzymać – dosłownie i w przenośni – i pozwolić zdrowemu rozsądkowi dojść do głosu.

Nawet najlepsza odzież, amortyzujące buty czy najbardziej uniwersalny ze smartwatchy do biegania nie uchroni nas przed kontuzją, jeśli nie przygotujemy swojego ciała na większy wysiłek. Jak to zrobić? Kluczowe słowo brzmi – stopniowo! Na początku oceń swoją formę psychofizyczną, następnie wprowadź rozciąganie, rozgrzewanie i celowane ćwiczenia dla przyszłych biegaczy, a dopiero potem ruszaj na podbój parkowych alejek czy asfaltu.