Podział silników pneumatycznych

Siłowniki to niewątpliwie jedne z najważniejszych elementów napędowych w nowoczesnych układach regulacji automatycznej. Ich najważniejszym zadaniem jest dostarczanie energii mechanicznej, która jest niezbędna do przestawienia elementu nastawczego. W dzisiejszych czasach rozróżniamy siłowniki elektryczne, pneumatyczne, hydrauliczne, elektrohydrauliczne oraz elektropneumatyczne, które w naszym kraju zdobywają coraz większą popularność.

Siłowniki pneumatyczne membranowe

Obecnie zdecydowanie najbardziej rozpowszechnione są oczywiście siłowniki pneumatyczne, które wykorzystywane są praktycznie w każdej branży przemysłu. Siłowniki pneumatyczne możemy podzielić na siłowniki membranowe, tłokowe oraz wirnikowe.

W silnikach membranowych ciśnienie sterujące doprowadzane jest zawsze nad górną pokrywę siłownika. Ciśnienie działa na elastyczną membranę powodując automatycznie jej uginanie. Membrany posiadają specjalne sztywne talerze, dzięki którym mogą naciskać na sprężynę. Siła uzyskana z ściskanych sprężyn zwiększa się proporcjonalnie do maksymalnej wartości ugięcia. Ruch membrany przenoszony jest zawsze za pomocą trzpienia na zewnątrz obudowy siłownika. Za pomocą specjalnej śruby wkręconej w obudowę siłownika można dowolnie regulować naciąg sprężyny.

Podział siłowników pneumatycznych

Ze względu na konstrukcję siłowniki pneumatyczne można podzielić nie tylko na membranowe, tłokowe oraz wirnikowe. Istnieją również siłowniki mieszkowe oraz workowe i dętkowe, które są zdecydowanie mniej popularne i rzadko kiedy korzysta się z ich dobrodziejstwa. Warto wspomnieć również i o tym, że silniki pneumatyczne można podzielić także ze względu na możliwość wywierania przez nie siły. Tutaj mamy siłowniki jednostronnego działania oraz siłowniki dwustronnego działania.

W praktyce istnieje również podział ze względu na charakter zmiany siły działającej na element wykonawczy. W takim przypadku mamy siłowniki działające łagodnie, siłowniki działające z małym uderzeniem oraz siłowniki działające udarowo.

Specjaliści bardzo często dokonują również podziału ze względu na budowę konstrukcyjną tulei oraz tłoczyska. Tutaj mamy z kolei siłowniki pneumatyczne jednolite oraz siłowniki wielosegmentowe. Jak widać podział siłowników pneumatycznych może być bardzo skomplikowany i wynika to w dużej mierze z tego, że siłowniki są bardzo liczną grupą elementów, przez co nie można dokonać jednego prostego podziału.

Artykuł powstał we współpracy z firmą OBREiUP