Oleje marki godnej zaufania – w Polsce od 1927 roku

Trochę historii…

Niewiele jest w Polsce zagranicznych firm, które od prawie 90 lat cieszą się dobrą renomą, niezależnie od panującego ustroju czy warunków ekonomicznych. Castrol należy właśnie do takich producentów, a sprzedaż wysokojakościowych wyrobów trwa o wiele dłużej. Oleje i środki smarne Castrol (bez zarejestrowanego znaku towarowego) były bowiem znane nad Wisłą już przed I wojną światową. Co istotne, od początku obecności na polskim rynku, firma dbała o to, by jej oferta była zróżnicowana (tak samo, jak w innych krajach). Po II wojnie światowej zmieniła się jednak znacząco dostępność olejów.

W Polsce Ludowej nie było bowiem przedstawicielstwa firmy, w związku z czym jej produkty można było nabyć jedynie w sklepach Pewex (za wysoką, jak na ówczesne czasy) cenę. Asortyment marki poszerzył się jednak z biegiem lat. W 1982 roku pojawiło się biuro przedstawicielskie, później przekształcone w samodzielną firmę, a na rynek trafiły kolejne odmiany olejów mineralnych (w tym typu GTX3 przystosowanego do silników z katalizatorem), oleje syntetyczne oraz oleje przeznaczone do jazdy wyczynowej, a nawet oleje do przekładni automatycznych i układów ze wspomaganiem kierownicy.

W latach 90 na rynku zadebiutowały oleje SLX – o niskiej lepkości, a zarazem wysokiej trwałości, idealne do konserwacji silników w nowych autach, oraz zapewniające optymalne osiągi. Kiedy w Polsce na dobre wprowadzono zasady wolnego rynku, oleje stały się ogólnodostępne – zarówno w sklepach specjalistycznych, na stacjach benzynowych jak i w hipermarketach oraz prywatnych warsztatach (oraz w autoryzowanych serwisach kolejnych marek aut). Najnowsze rozwiązania inżynierów marki stale przy tym wprowadzano na rynek. W połowie lat 90 były to wysokiej jakości oleje z linii Magnatec, odpowiadające na aktualne zapotrzebowanie użytkowników i dopasowane do profilu silnikowego nieco starszych pojazdów. W 2006 roku można było natomiast zaopatrzyć się w oleje EDGE – produkty syntetyczne najnowszej generacji, które w 2011 roku zostały jeszcze wzbogacone o nowe technologie.

Firma Castrol to jednak nie tylko sprzedaż produktów, ale też sponsorowanie wydarzeń sportowych, takich jak rajdy, wyścigi samochodowe, oraz poszczególnych zawodników startujących w tychże konkurencjach. Finansowanie kolejnych zawodów stało się już niemal tradycją, ponieważ trwa odkąd firma zaczęła prowadzić dystrybucję w Polsce. Procederu tego nie przerwano nawet w okresie PRL. W ostatnich latach firma angażowała się też w sporty motorowe. Ostatecznie wszelkiego rodzaju zawody żużlowe czy motocrossowe, poza przydaniem prestiżu, mogą być też sposobem na sprawdzenie jakości olejów w warunkach ekstremalnych.

Jak zatem łatwo zauważyć, współcześni polscy kierowcy mają dostęp do bardzo szerokiej gamy produktów, począwszy od smarów, a na olejach różnorakiego sortu skończywszy. Co istotne, renoma marki nadal znajduje odzwierciedlenie w jakości poszczególnych wyrobów. Na świecie to właśnie Castrol zajmuje pozycje lidera w produkcji środków smarnych, płynów technologicznych i eksploatacyjnych. W ofercie można znaleźć środki mające zastosowanie w domu, przemyśle, czy do zastosowań komercyjnych. Castrol to zatem nie tylko motoryzacja.