Masło czy margaryna?

Naukowcy od lat zastanawiają się, który tłuszcz jest lepszy dla naszego zdrowia – masło, margaryna, olej…? A może zupełnie wykluczyć tłuszcze z diety? Na to ostatnie pytanie odpowiedź jest prosta – tłuszcze są niezbędne w zdrowej diecie każdego człowieka. Umożliwiają wchłanianie wielu witamin, poprawiają perystaltykę jelit i mają dobry wpływ na nasze samopoczucie. Jaki zatem tłuszcz wybierać? Najdroższe masło, najtańszą margarynę, czy jest jakaś różnica?

Podstawowe różnice

Margaryna i masło to nie to samo. Po pierwsze, te dwa produkty diametralnie różnią się pochodzeniem. Margaryna to produkt pochodzenia roślinnego. Masło natomiast produkuje się z tłuszczów zwierzęcych. Organizm człowieka przyswaja te substancje z jedzenia. Dostarczają mu witamin A, E, D i K, a także niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Produkty te w nadmiarze mogą przyczyniać się do otyłości i problemów z układem krążenia, jednak w ograniczonej dawce, są organizmowi niezbędne do prawidłowego działania.

Zdrowie

Wg wielu dietetyków powinniśmy ograniczać jedzenie tłuszczów nasyconych i zastępować je nienasyconymi. Wiele więc wskazuje na to, że margaryna, która powstaje z olejów roślinnych i nasion rzepaku, słonecznika czy lnu jest dla nas zdrowsza. Dobrej jakości margaryna zawiera jednonienasycone i wielonienasycone kwasy tłuszczowe Omega 3 i Omega 6, dzięki którym cholesterol w naszym organizmie utrzymywany jest na prawidłowym poziomie. Zalecana dawka tych tłuszczów to 2 g Omega-3 i 10 g Omega-6. Margaryna, poza właściwościami zdrowotnymi, jest także produktem smacznym, który doskonale się rozsmarowuje. Jest także źródłem witaminy A, D3 oraz beta-karotenu. Jej kaloryczność w 100 gramach to ok. 450 – 710 kcal.

Masło zawiera tłuszcze nasycone i tłuszcze trans. Podnoszą one poziom cholesterolu we krwi, przez co mogą powodować problemy układu krążenia. W 100 gramach masła znajduje się aż 248 mg cholesterolu. Produkt ten powstaje ze śmietany, do której dodaje się naturalne barwniki roślinne albo sól. Nie nadaje się do smażenia, pod wpływem wysokiej temperatury szybko się pali. W maśle jednak znajdują się również nienasycone kwasy tłuszczowe. Ich ilość w produkcie zależy od pory roku – kiedy krowy karmione są na pastwiskach, masło ma w sobie więcej nienasyconych kwasów. Produkt jest także źródłem witaminy A, D i E. Masło jest bardzo kaloryczne – 100 gram to nawet 660-750 kcal. Ze względu na swoją budowę organizm przyswaja go lepiej niż margarynę.

Lider

Dzięki większej zawartości kwasów nienasyconych, margaryna bardziej przyczynia się do budowania błon komórkowych, tworzenia hormonów tkankowych, a także obniżania poziomu złego cholesterolu w organizmie. Jest uważana także za środek do walki z miażdżycą. Ma mniej kalorii niż masło. Jednakowoż, w trakcie produkcji margaryny, kiedy następuje proces uwodorniania olejów roślinnych, powstają tłuszcze utwardzone, czyli tłuszcze trans. Mimo, iż mają one pochodzenie roślinne, działają negatywnie na organizm człowieka. Sprzyjają występowaniu miażdżycy, często mają na nią gorszy wpływ niż kwasy nasycone. Masło jest lepiej wchłaniane przez nasz organizm. Pomimo różnic, oba produkty są źródłem witamin.

Podsumowanie

Mimo iż margaryna posiada wiele dobrych dla organizmu czynników, ma też swoje negatywne strony. Na pytanie, co jest zdrowsze, masło czy margaryna? ciężko udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Za margaryną przemawia więcej cech dodatnich, warto jednak pamiętać, że nadmiar spożywania tego tłuszczu będzie działał niekorzystanie na organizm. Z tego względu warto zbilansować swoją dietę i włączyć do niej obydwa rodzaje tłuszczów.