Jak często wymieniać olej w silniku?

Posiadanie samochodu to odpowiedzialność – nie tylko w momencie, gdy decydujemy się usiąść za kierownicę. Niezwykle istotne jest również odpowiednie konserwowanie auta i jego poszczególnych układów – zarówno w toku cyklicznych przeglądów, jak i na co dzień, we własnym zakresie. Do jednej z czynności często lekceważonych (a przynajmniej nie traktowanych z należytą pieczołowitością) należy wymiana oleju w silniku. Olej pełni bardzo ważne zadanie – oczyszcza cylindry i komorę silnika, reguluje tarcie oraz temperaturę w silniku. Te funkcje są spełniane jednak tylko wtedy, gdy olej nie jest zbyt długo użytkowany. Stąd cykliczna wymiana oleju gwarantuje, iż silnik nie ulegnie zatarciu, generując znacznie większe koszty naprawy, niż regularna wymiana płynu. Niezbędnym elementem procesu konserwacyjnego jest też kontrola stanu oleju. Powinno się ją przeprowadzać do kilkaset bądź kilka tysięcy kilometrów. Dzięki temu dużo prościej będzie ocenić nie tylko, jakiej jakości produkt nabyliśmy, ale też w jakiej kondycji jest silnik samochodu.

Niestety – wielu kierowców kieruje się danymi statystycznymi, które nie pokrywają się ze specyfiką konkretnych modeli, lecz są uogólnionymi informacjami. Wymiana oleju jest dla nich czynnością powtarzaną średnio co 2 lata, bądź co 30 tysięcy przebytych kilometrów. Tymczasem wymiana może być znacznie mniej (lub bardziej) częsta – w zależności od rodzaju pojazdu, jego silnika, używanego oleju, a także sposobu w jaki samochód eksploatujemy. Współcześnie często nabywanym rodzajem olejów są te typu „long life”, nadające się do długotrwałego użytkowania. Zmiana oleju silnikowego musi jednak z czasem nastąpić – warto wziąć pod uwagę zalecenia producenta w tej kwestii i stosować się do tych wskazówek. Wymiana oleju powinna być jednocześnie wymianą filtra, z czego niewielu użytkowników 4 kółek zdaje sobie sprawę. Jednym z podstawowych błędów jest też sugerowanie się zmianą koloru oleju – na ciemniejszy, a nawet czarny. Tymczasem fakt, iż takie zmiany następują, to nic innego, jak wyznacznik jakości oleju. Im mocniej ciemnieje – tym więcej zanieczyszczeń zbiera on z silnika, transportując je do filtra (chodzi m.in. o drobinki sadzy, widoczne zwłaszcza w modelach typu diesel). Oczywiście, często taka zmiana odcienia bywa niepokojąca – może zwiastować problemy z pracą silnika.

Częstotliwość wymiany oleju może być natomiast podyktowana przed dane dotyczące konkretnego używanego oleju. Informacje o jego podstawowych parametrach łatwo znaleźć chociażby na stronach producentów. Dobrze jest też skorzystać z książki serwisowej, w której zamieszczono sugerowane limity zużycia (sklasyfikowane wedle kilometrażu, ale i czasu użytkowania). Warto wziąć przy tym pod uwagę sposób eksploatacji. W przypadku jazdy po mieście konieczność wymiany oleju następuje po 10 – 15 000 kilometrów i więcej, bądź po roku użytkowania (jeśli nie przekroczymy w tym czasie owego pułapu). Natomiast jeśli auto służy głównie do długich podróży, jazdy po autostradach, gdzie silnik pracuje na największych obrotach – warto częściej przeprowadzać konserwację. Olej traci wtedy bowiem swoje wyjątkowe właściwości szybciej, zostaje rozbijany na mniejsze cząsteczki – przez co maleje poziom lepkości czy gęstości. Podsumowując – o konserwację silnika dbać trzeba bezwzględnie. Jednak poza odgórnie ustalonymi normami dla konkretnego modelu samochodu czy rodzaju użytkowanego oleju, warto zwracać też uwagę na indywidualne czynniki i na bieżąco kontrolować stan pojazdu oraz oleju krążącego w silniku.

Więcej: http://www.castrol.com/pl_pl/poland.html