Czy wiesz, jak rozpocząć swoją przygodę z siłownią?

Wreszcie zdecydowałeś się na wykonanie pierwszego kroku ze sportem. Postanowiłeś pójść na siłownię po pierwsze dlatego, by lepiej wyglądać, po drugie by zadbać o swoje zdrowie i dobre samopoczucie. Początki na siłowni zwykle bywają trudne. Towarzystwo wyjadaczy kulturystów, skomplikowanych urządzeń nie zawsze motywuje do pracy. Aby zatem już na początku swojej przygody nie zrazić się do ćwiczeń konieczne jest zachowanie pewnych zasad.

 Na siłownię wybieramy się z kilku powodów:

jedni chcą zbudować mięśnie,

drudzy poprawić wygląd swojej sylwetki oraz wzmocnić tułów,

trzeci – zeszczupleć.

 

Dlaczego po kilku pierwszych treningach odpuszczamy siłownię? Jak zacząć swoją przygodę z siłownią?

Przygoda z siłownią zwykle rozpoczyna się od euforii. Kupujemy sportowe ciuszki, buty i odżywki. W szampańskim nastroju udajemy się z tym całym ekwipunkiem na siłownię i tak rozpoczyna się pierwsze zderzenie z rzeczywistością. Umięśnieni kulturyści, szczupłe kobiety, wszyscy przynajmniej na pierwszy rzut oka zbyt poważnie podchodzą do swoich treningów. Trochę się ich boimy, a jeszcze bardziej wstydzimy.

Nastrój frustracji wzrasta kiedy podchodzimy do danego urządzenia, jak ono działa? Jakie ćwiczenia mogę na nim wykonać. Strach przed ośmieszeniem się bardzo często powoduje, że przez kilka pierwszych lekcji jedynym urządzeniem z którego korzystasz jest bieżnia.

Dlaczego jednym ćwiczy się lepiej, a drugim gorzej?

Pamiętajmy, że każdy z nas inaczej się motywuje, ma inne pragnienia i niestety także potencjał genetyczny.

Trening ze znajomym może nas zatem równie dobrze zniechęcić jak i motywować do pracy. Zwłaszcza jeśli lubimy rywalizować.

Aby nie stracić motywacji do ćwiczeń, zanim udasz się na siłownię koniecznie:

  1. Skonsultuj się ze swoim lekarzem rodzinnym – może poniesione w przeszłości urazy uniemożliwią Ci wykonywanie niektórych ćwiczeń.
  2. Rozpisz swój plan treningowy – najlepiej z doświadczona osobą, przekaż mu jakie masz cele, co chciałbyś osiągnąć i w jakim czasie.
  3. Wyrzuć z domu wagę, ale zaopatrz się w miarę, od dzisiaj mierz swoje wymiary ciała, a nie kilogramy.
  4. Poczekaj na rezultaty – pierwszą wyraźną poprawę swojego wyglądu prawdopodobnie zobaczysz dopiero po kilku tygodniach lub miesiącach ćwiczeń, miej tego świadomość, jeśli nie chcesz się zniechęcić.
  5. Musisz ćwiczyć wszystkie partie ciała, ale jako osoba początkująca trzymaj się tych podstawowych, w ten sposób będziesz mógł zbudować naprawdę solidne fundamenty.
  6. Pierwsze treningi oprzyj na małych obciążeniach. Dlaczego? Przede wszystkim pozwoli Ci to na dokładne wykonywanie danego ćwiczenia. Kiedy już dobrze opanujesz formę, zacznij zwiększać ciężar. Nawet doświadczony kulturysta powinien zawsze zrobić pierwszą serię jako rozgrzewkę praktycznie bez obciążenia, żeby napompować krew do mięśni i tkanek łącznych.
  7. Ile serii? Początkujące osoby powinny wykonywać około 1-2 lekkich serii, w formie rozgrzewki, dopiero później można sobie pozwolić na większe obciążenia w 2-3 powtórzeniach.
  8. Osoby początkujące muszą nauczyć się odpowiedniej techniki. Tylko wówczas ich ćwiczenia nie doprowadzą do kontuzji.
  9. Po każdym treningu nasze ciało potrzebuje minimum 48 godzin odpoczynku. Dlatego właśnie kulturyści trenują codziennie tylko określone partie ciała. W ten sposób mogą trenować każdego dnia bez konieczności przerwy.